Scrisoare deschisa catre Presedintele Romaniei, prin care AFAN solicita acestuia sprijinul in solutionarea problemelor cu care se confrunta jucatorii de fotbal din Romania aflati la cluburile in insolventa.
Domnului KLAUS WERNER IOHANNIS
PRESEDINTELE ROMANIEI
Domnule Presedinte,
Asociatia Fotbalistilor Amatori si Nonamatori din Romania – AFAN, ca unica organizatie care apara drepturile si interesele jucatorilor de fotbal din Romania, constituita in baza Legii nr.62/2011, afiliata la Blocul National Sindical (confederatie reprezentativa) si la FIFPro (singura organizatie care apara pe plan international drepturile jucatorilor de fotbal recunoscuta de FIFA si UEFA), dorim sa va aducem la cunostinta situatia grava cu care se confrunta la ora actuala fotbalul romanesc si care afecteaza, asa cum vom detalia mai jos, drepturile si libertatile fundamentale ale jucatorilor de fotbal dar si, in egala masura, integritatea competitiei.
Facem acest demers apreciind ca fotbalul, ca unul dintre principalele sporturi din Romania, are un impact semnificativ asupra dezvoltarii societatii. Totodata tinem sa precizam ca aspectele pe care vi le sesizam nu afecteaza numai fotbalul, ci afecteaza in egala masura toate celelalte sporturi, in special cele de echipa, impunandu-se adoptarea de urgenta a unei noi legi a sportului adaptata realitatilor actuale.
In egala masura apreciem ca modul in care sunt incalcate drepturile si libertatile fundamentale ale sportivilor, ca si cetateni in primul rand, intr-un stat democratic membru al Uniunii Europene, care a adoptat Carta Social Europeana a Drepturilor Omului, se impune a fi adus la cunostinta Presedintelui Romaniei, avand in vedere calitatea sa de a veghea la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice.
Asa cum veti vedea citind detalierile de mai jos apreciem ca in egala masura sunt incalcate in mod grav principii constitutionale precum:
ARTICOLUL 16
Egalitatea în drepturi
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
ARTICOLUL 41
Munca şi protecţia socială a muncii
(1) Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă.
Prezentarea detaliata a situatiei de fapt:
Prezentarea generala
Intreaga situatie pe care o vom detalia mai jos a pornit din interpretarea legislatiei actuale din Romania cu privire la insolventa in paralel cu reglementarile federatiilor sportive internationale la care federatiile nationale sunt afiliate (in speta reglementarile FIFA si UEFA).
Astfel, prin reglementarile FIFA si UEFA, in sport (in speta in fotbal) relatia contractuala club-jucator se bucura de o perioada de stabilitate. Aceasta reglementare este menita sa legifereze pe de o parte relatia contractuala dintre club si jucator si pe de alta parte sa asigure integritatea competitiei, inclusiv prin reglementarea perioadelor de transfer ale jucatorilor de la un club la altul, astfel incat intr-un sezon competitional sa nu asistam la o permanenta “trecere” a jucatorilor de la un club la altul.
Incalcarea unor astfel de reguli se penalizeaza atat din punct de vedere contractual (conform clauzelor din contractul incheiat intre jucator si club) cat si din punct de vedere disciplinar, prin excluderea din competitie pe o perioada data a sportivului, respectiv prin suspendarea dreptului la munca al acestuia. Precizam ca vorbim aici in special de sportul profesionist, sportivii desfasurandu-si activitatea in cadrul clubului ca o profesie in sine.
In vederea aplicarii sanctiunilor sportive competenta revine comisiilor specializate ale federatiilor nationale (respectiv a FRF), excludera temporara a unui sportiv din competitie fiind o masura exceptionala, si, avand in vedere efectele acesteia, trebuie sa fie temeinic justificata.
In egala masura comisiile sunt competente sa aplice sanctiuni si cluburilor, in cazul in care ele sunt cele care incalca obligatiile contractuale, ca de exemplu in situatia in care cluburile reziliaza unilateral si fara justa cauza, inainte de termen, contractele jucatorilor. De asemenea comisiile sunt indreptatite sa aplice sanctiuni sportive in cazul in care cluburile nu platesc drepturile financiare ale jucatorilor pe o perioada data. Tinem sa precizam aici ca rezilierea unilaterala a contractului de catre club are efecte diferite fata de dreptul civil, in sensul ca in unele situatii jucatorul nu se poate legitima la un alt club in sezonul respectiv (acest fapt echivaland tot cu suspendarea dreptului la munca). Totodata, in egala masura, o astfel de intrerupere in activitatea sportiva poate avea efecte si asupra formei sportive a jucatorului.
Explicarea situatiei particulare
In particular cluburile sportive au gasit “solutia” de a folosi prevederile din Legea insolventei pentru a se eschiva de la aplicarea sanctiunilor sportive de catre comisiile federatiei nationale in situatia in care nu-si achita obligatiile contractuale catre jucatori. Nu afirmam neaparat ca situatia intrarii in insolventa a unor cluburi a avut de fiecare data acest temei, dar in cele mai multe cazuri cluburile au cautat sa beneficieze de aceste efecte legale.
Gravitatea situatiei apare in urma faptului ca, desi neplatit, jucatorul nu poate avea initiativa si dreptul de a inceta contractul cu clubul, lui aplicandu-i-se in acest caz sanctiunea sportiva de a nu mai participa la competitie pentru o perioada data. Asadar, daca in dreptul muncii este recunoscut lucratorului dreptul la demisie, drept ce poate fi manifestat oricand, inclusiv in cadrul procedurii insolventei, un fotbalist nu are acest drept, indiferent de faptul ca nu si-a mai primit drepturile contractuale si indiferent de cat a durat aceasta perioada (de exemplu 1 an sau mai mult).
Mai grav decat atat este faptul ca in procedura de insolventa ANAF-ul a pus “sechestru” pe fotbalisti pe motivul ca reprezinta active ce pot fi “valorizate” prin transfer. Cu alte cuvinte prin “vanzarea” jucatorilor poate fi marit patrimoniul clubului. Asta desi reglementarea institutiei “transferului” este facuta ca un contract de vointa intre 3 parti, respectiv clubul cedent, clubul cesionar si jucator, transferul neputandu-se realiza in lipsa vointei exprimate expres prin semnatura de oricare dintre cele 3 parti, deci inclusiv de catre jucator.
Concluzia situatiei de mai sus este urmatoarea:
– Jucatorii care evolueaza la cluburile in insolventa sunt “legati de glie” (daca demisioneaza platesc despagubiri contractuale si isi pierd dreptul de a se mai legitima la un alt club si participa la competitie)
– Clubul poate insa inceta oricand contractul cu jucatorul in mod unilateral fara justa cauza si fara nici o penalizare sportiva sau contractuala ,
Efectul indirect, dar imediat, este integritatea competitiei, respectiv faptul ca un club in insolventa participa la competitie fara a i se putea impune respectarea obligatiilor pe care celelalte cluburi le au.
Atentionam ca vorbim aici nu numai de datoriile anterioare intrarii in insolventa pe care cluburile le au fata de jucatori dar si de datoriile curente, adunate ulterior intrarii in insolventa, in conditiile in care se presupune ca procesul de insolventa in sine reprezinta o prezumtie ca societatea respectiva isi poate desfasura normal activitatea fara a mai acumula noi datorii.
Concluziile acestui proces le putem trage doar analizand situatia la zi din Liga 1, esalonul cel mai inalt al fotbalului profesionist in Romania, respectiv:
– 7 echipe din prima liga au intrat in insolventa numai in ultima perioada (FC Dinamo Bucuresti, FC Rapid Bucuresti, FC Otelul Galati, FC Universitatea Cluj, CFR Cluj (la 04 februarie 2015), FC Petrolul Ploiesti (la 06 februarie 2015) si FC Brasov (la 04 martie 2015).
– Efectul este unul de domino care afecteaza in mod direct peste 200 de sportivi numai din prima liga, iar situatia tinde sa se generalizeze,
– In ligile inferioare efectul este inca si mai dramatic.
In finalul adresei noastre tinem sa precizam, Domnule Presedinte, ca Federatia Romana de Fotbal este, ca si celelalte federatii din alte ramuri de sport, structura sportiva de interes naţional constituita numai cu avizul expres al Ministerului Tineretului şi Sportului, potrivit art.35, alin.1 si 36 alin.1 din Legea sportului, iar pentru o ramură de sport se poate constitui, în condiţiile legii, o singura federaţie sportivă naţională, potrivit aceleiasi legi.
Totodata precizam ca in Europa este recunoscut principiul specificitatii sportului, avand in vedere modul de organizare si specificitatea activitatii sportive, drept pentru care in reglementarea desfasurarii activitatii sportive trebuie sa existe norme speciale. Ori, in acest context, legea sportului, desi este o norma specifica, s-a dovedit ca nu poate oferi si nici nu ofera in fapt reglementarea juridica pentru toate cazurile care apar in practica, justificandu-se nevoia unor prevederi legale specifice intr-o serie de alte acte normative cu caracter general precum Codul muncii sau Legea insolventei.
Fata de toate acestea va adresam rugamintea, Domnule Presedinte, de a analiza toate cele aduse la cunostinta dumneavoastra prin prezenta adresa si a avea o pozitie publica prin care sa solicitati autoritatilor publice indreptatite sa faca o corecta aplicare a legii si principiilor acesteia, astfel incat interpretarea prevederilor normative sa nu paraseasca cadrul constitutional institutit de articolele suscitate. In egala masura apreciem ca se impun a fi sustinute modificari in Legea insolventei nr. 85/2014, dar si in regulamentele federatiilor sportive nationale prin care sa se inlature in mod explicit orice interpretari ale prevederilor acestora, care sa puna in pericol afectarea drepturilor constitutionale ale sportivilor reglementate de art.16 si art.41 din Constitutia Romaniei.
In virtutea rolului activ conferit Presedintelui de art. 80 alin. 2 din Constitutie, va solicitam sa interveniti in medierea situatiei existente la acest moment, tinand cont de faptul ca aceste anomalii au fost semnalate Guvernului Romaniei, in vederea implementarii solutiilor in Legea insolventei, in perioada cat aceasta s-a aflat in dezbatere.
Va stam la dispozitie, Domnule Presedinte, cu orice alte detalieri sau informatii considerati a fi necesare pentru lamurirea completa a situatiei expuse mai sus.